Školka Šikulka

Pro domácí přípravu

Krajský úřad Ústeckého kraje nám poskytl v souvislosti s uzavřením mateřských škol a povinnou distanční výukou předškoláků limitovanou možnost zveřejnění na webových stránkách odkazu na níže uvedenou aplikaci nakladatelství NOVÁ ŠKOLA, s.r.o.

Aktuální informace o řadě pracovních učebnic pro MŠ jsou k dispozici na webu Předškolák.

Publikace obsahuje základ, který by měl znát každý předškolák, a je pomocníkem v přípravě na blížící se zápis do 1. ročníku ZŠ.

Slouží pro plné využívání a lze spustit na tabletech, počítačích, interaktivních tabulích apod.

Vzhledem k aktuální situaci máte možnost bezplatného přístupu k interaktivní pracovní učebnici Zápis je tu až do 30. 4. 2021.

spustíte ji snadno zde

Milí rodiče,

vybírejte z nabídky dle vlastního uvážení, jen děti příliš nepřetěžujte, denně postačí 10 – 15 minut práce.

Zároveň dětem vysvětlete zadání, nechte samostatně lámat si hlavinky a nenapovídejte jim řešení.

Přejeme hodně úspěchů a zábavy.

7.3.2021 – nové zadání

Ahoj děti,

tento týden bychom si povídali o domácích zvířátkách a jejich mláďátkách. Seznamte se nejdříve, jaké zvířátko má které mláďátko. 

https://slideplayer.cz/slide/3203731

Nabízené činnosti:

Chodí zmoklá jako…(slepice)
Drápe jako… (kočka)
Ten je silný jako… (kůň
)
– vymyslete jiná slovní spojení a rodiče vám je mohou zapsat

Pejsek štěká do daleka.
Kráva ………, až to hučí.
Slípka ……… na sedláka.
Ovce ………. ovčí řečí.
Kozlík ………, že je větší.
Kočka ………, sova ……
Prase ………, jen to kvičí.
Oslík ………. na oslíka.

Dnes pro Vás mám básničku. Pohodlně se usaďte a nastražte uši, protože je budete potřebovat.

  1. Nejdříve dětem básničku stačí přečíst, pro seznámení
  2. Přečtěte jí ještě jednou a dejte dětem za úkol, aby počítaly, kolik zvířátek se v básničce objeví – mohou počítat na prstech, nebo si počet mohou značit libovolnými předměty (třeba lego) a vždy, když zaslechnou název nějakého zvířete, tak si z hromádky vlevo přemístí jednu kostku na hromádku vpravo. Na konci básničky spočítají počet kostiček.
  3. Vzpomenou si děti, jaká zvířátka se objevila v básničce? Pokud ne, tak jim ji přečtěte ještě jednou nebo můžete použít obrázky, na kterých děti budou ukazovat, které zvíře se zrovna objevilo v básničce.

Na dvoře

Kohout to je velký pán, po dvoře si chodí sám. Nespočítám kolik rán mě už ze sna budí. Kykyryký, dobré ráno, jakpak se Ti u nás spalo? Dej mi prosím trochu zrní, ať mám sílu na buzení. Prasátko si zachrochtalo, já mám taky jídla málo! Kohoutku, ty musíš vstát, ale ostatní nech ještě spát. Azor vrtí ocáskem, štěká, vítá nový den. Odpočívat musí moc, vždyť nás hlídal celou noc. Husa s kačkou s dětmi jdou, přes zahradu cestičkou, honem k vodě ťap, ťap, ťap, vodičku má každý rád. Micka ta si s klubkem hraje a babičku pozoruje. Po celou noc chytá myši, najde je i v tajné skrýši. Mlíčko dojí kravičky, vejce zase slepičky. Od oveček vlnu máme, do svetrů se zachumláme. Všichni se tu rádi máme, o zvířátka se staráme. Protože je máme rádi, jsou z nás dobří kamarádi.

Když jste, děti, tak dobře našly všechna zvířátka v básničce, tak jim na své farmě postavte (třeba z Lega nebo jiné stavebnice) ohrádky a domečky, kde budou moci celý den být a kam se budou moci uložit ke spánku až přijde noc. Děkujeme moc

Ke stažení je pexeso zvířátek včetně přirovnání, tak si můžete zahrát a naučit se pořekadla. Další hrou může být výběr těch domácích od volně žijících či exotických zvířat.

AHOJ MILÉ DĚTI

MOC VÁS POZDRAVUJEME A UŽ SE NA VÁS HODNĚ TĚŠÍME

16.3.2021 Téma: Kniha je můj kamarád 

Hádanka: Mám listy a přesto nejsem strom. Co je to?

Hra na malíře = ilustrátor

Knihy můžeme rozdělit na jednotlivé druhy podle toho, pro koho jsou napsané – knihy pro děti a knihy pro dospělé.

Knihy pro děti jsou většinou pohádkové, dobrodružné – píše se v nich o různých dobrodružných příhodách dětí i dospělých, encyklopedie, ale třeba i učebnice, nebo knihy říkanek a písniček – to jsou zpěvníky.

Skládací knihy pro maličké děti se jmenují LEPORELA..

Knihy pro dospělé můžeme rozdělit na kuchařky, cestopisné knihy – v těch se píše o dalekých zemích, přírodopisné – o zvířátkách i rostlinách, zahradnické, romány – to jsou příběhy pro dospělé,  knihy s básněmi, slovníky – tam najdeme překlady různých slov z českého jazyka do jazyka cizího.

Úkoly:

1. S rodiči se podívejte, jaké máte doma knihy a vyberte  z nich encyklopedii, kuchařku, pohádkovou knihu, slovníky.  O čem se píše v kuchařkách? Jak se jmenuje tvoje oblíbená knížka?

2. Zkus s rodiči vyrobit knihu vlastní. Přelož 2 listy čistého papíru a rodiče ti ji sešijí. Ty pak můžeš do této knihy nakreslit obrázky ze své oblíbené pohádky a pokud zvládneš i nějaká písmenka, můžeš je tam napsat.

3. Podívejte se do své knihovničky. Která kniha je největší, která nejmenší, nejtenčí, nejtlustší? Které knihy jsou stejně velké? 

Hra: Jak to chodí v knihovně?

Knihovna je buď nějaká polička nebo skříň, do které ukládáme knihy. Může to být ale i  budova, ve které jsou regály a v nich uložené knihy. Ty si pak může člověk, který zaplatí poplatek půjčit a po přečtení vrátit. Knihy ale musí vrátit v pořádku.

Jak zacházíme s knihou?

Hra na knihkupectví:

Zahraj si s rodiči na obchod s knihami – knihkupectví.

Úkoly:

1. Popiš, co vidíš na obrázku. Vyprávěj v celých větách, ne pouze jednoslovně.

2.  V knihovničce na obrázku je spousta knih a věcí. Vymaluj knihy podle pokynů:

Hra na básníky

Víte, kde má knížka hřbet? Z čeho se knihy vyrábí? Zopakujte si jak s knihou zacházíme, aby nám vydržela dlouho krásná a my jsme se z ní mohli dlouho těšit. Co dělá s knihou spisovatel, co ilustrátor, co knihkupec a co čtenář? Kdo je to básník?

Úkoly

1. Přečtěte si s rodiči básničku.

Knížka

Dobré ráno kamarádi, knížky máme všichni rádi.

Kolik je v nich tajemství, kdo poslouchá dobře ví.

Že tam bydlí pohádky, s nádhernými obrázky.

Ale také básničky, říkadla a písničky.

2. Zahrajte si s rodiči na básníky a najděte rýmy na pracovním listě:

Úkol: 

1. Vypracujte pracovní list a podepiš se. Slabikování a zápis počtu slabik je hračka, známe z MŠ.

2. Vyrobte si do své knihy záložku. Víte, k čemu slouží?

22.3.2021 Téma: Na zahrádce

Jistě si již každý všiml, jak nám příroda v tomto krásném období ožívá.  Už se moc těšíme, až nám o všech změnách na vaší zahrádce budete vyprávět přímo ve školce, ale zatím si musíme jarní zahrádky užívat každý zvlášť. Zaposlouchej se venku, zda uslyšíš zpívat nějaké ptáčky.

Úkol č. 1

 Nejprve si můžeme poslechnout jednu jarní písničku o sluníčku, které zaspalo. Zatanči a zacvič si u ní.

Čiperkové – Na zahrádce – YouTube

Úkol č. 2

 Podívej se s rodiči do kalendáře, kdy je první jarní den, přečtěte si básničku „Jarní sluníčko“ a vypracuj pracovní list.

Úkol č. 3 

Studánka Štěpka

Každým rokem jezdíme se školkou na Štěpánov probouzet a otvírat studánku Štěpku – vyčistíme pramínek, zazpíváme písničky a pohladíme studánku, aby nám stále dávala tolik potřebnou vodu. Přečtěte si s rodiči pohádku „Jak Cipísek probudil studánku“ a vybarvi si omalovánku.

Jak Cipísek probudil studánku

V tom čase vařil v Jičíně pivo sládek Kule. Pivo vařil dobré, a proto ho ve městě rádi strpěli, i když to byl velký řimbuch a zem se pod ním lámala jako marcipán. V celém Jičíně byla jen jedna židle, která ho unesla. Kule často chodil po pasekách v lese Řáholci a hledal tajné kořínky do piva. Tlápy měl jako haratláp, kam šlápl, tam vždycky něco vyvedl. “Proč mi nechodíš v lese po lidsku?” vyčítal mu Rumcajs. A sládek opatrně udělá krok a zatlápne bažantici na vejcích. Udělá druhý a zaryje se patou až na dno jezevčí nory. Bokem otlouká duby i buky. Tou dobou Cipísek dotrhával druhé šaty a pouštěl se pořád hlouběji do lesa Řáholce. Manka měla strach, aby ho nepopadly divoženky nebo aby se nepopálil o ohnivého muže. “Ať si náš synek užije ode všeho,” říkal na to Rumcajs. Jednou Cipísek zašel až nejhlouběji do lesa. Stromy tu nešumí, ale šeptají, a nikdo jim nerozumí. A je tu tma. Kdo tam přijde, dostane strach a vrátí se. Cipísek udělal ještě krok a stojí u studánky. V Jičíně se o ní říkalo, že ji hlídají víly. Kdyby prý ji neuhlídaly, musely by odejít z lesa a venku v poli by je vítr rozfoukal. Víly tam seděly. Bylo jich sedm. “Já jsem Cipísek,” řekl Cipísek. “My jsme víly,” řekly víly a jemnými prstíčky odstrkují smetí, co napadalo do studánky. “Já vám pomůžu,” řekl Cipísek. “Tak dobře,” řekly víly a udělaly mu mezi sebou místo. “Jé, vy jste hezké!” řekl Cipísek. A víly řekly: “Povíme ti za to pohádku.” Povídaly mu pořád stejnou pohádku, ale byla stále jiná. Cipísek tam chodil každý den. Měl už mezi vílami vysezený důlek. Víly se divily, jak je možné, že někdo může vysedět v trávě důlek. Když ale Cipísek přišel k studánkovým vílám podeváté, viděl, že pletou kabelky ze zelené trávy a pláčou přitom. “Proč pláčete?” zeptal se Cipísek. “Jen se podívej,” řekly víly. A ukázaly na studánku, a ona je vyschlá, není v ní ani očko vody. Tráva přes ni padá a už taky usychá. “Vy jste tu studánku vypily?” zeptal se Cipísek. “Ne, ona přestala,” řekly víly a pokrčily ramínky. “A proč přestala?” ptá se Cipísek. “To nikdo neví,” řekly víly, vzaly kabelky z trávy, a že půjdou. “Nikam nechoďte,” řekl Cipísek. “Já se nejdřív podívám, proč ta studánka přestala.” Hledal na všech čtyřech stranách lesa Řáholce a ještě jednou dokola na samém krajíčku. A vidí tam pod trnkou sedět člověka. Ten člověk si hoví v hlubokém dolíku a chrápe, jako když se přesýpá štěrk. Všude před ním prýští ze země pramínky vody, ale za ním je sucho jako v hrachovině. Před ním je vody dost, ale za zády mu vadne tráva. Cipísek zavolal tomu řimbuchovi do ucha: “Vstávej!” Řimbuch zachruněl, jako když se v lomu sype kámen. “A co bych vstával? Já jsem Kule, sládek z Jičína.” “Vstávej!” zavolal mu Cipísek do druhého ucha. “Sedíš na žilkách, co vedou vílám vodu do studánky!” Sládek Kule sebou zavrtěl v dolíku a spí dál. “Jestli studánka neobživne, víly musejí odejít z lesa a rozfouká je vítr!” volá Cipísek. “Bjoch,” udělal sládek Kule a spí dál. A tak si Cipísek našel malého červeného mravence a pustil ho sládkovi za košili. Mravenec se dal do sládka jako kleštičkami. Sládek Kule vykřikl: “Ahá!” Vyletěl na nohy a hnal se do Jičína, aby mu sládková vytřásla mravence z košile. Když už Kule netiskl tolik zem, voda se vrátila do žilek a studánka se probudila. Víly se k ní sesedly, odstrkovaly prstíčkem smetí a Cipísek jim pomáhal.

Úkol č. 4

Podívej se s rodiči do vaší knihovny jestli najdeš knihu O Rumcajsovi. Který autor tuto knihu pro děti napsal a najdeš další knihy od tohoto autora u vás doma?

Můžete je vypsat: ____________________________________________________________

Úkol č. 5

Venku ještě moc kytiček nekvete, ale projdi se po svém domě/bytě a spočítej všechny pokojové květiny v květináči a zapiš jejich počet. Můžete spočítat květiny i u babičky. 

Počet pokojových květin u nás doma  _______________________________________

Vypracuj pracovní list.

Milé děti, posílám vám velkou pusu za to, jak jste určitě šikovné a trpělivé. Ještě s rodiči vydržte a věřím, že se brzy zase sejdeme.

Veselé Velikonoce

Milé děti a rodiče, není možné společně oslavovat svátky jara, a tak alespoň na dálku všem přeji za celý kolektiv naší školky hodně síly a zdraví do snad již lepších slunečných jarních dnů.

Přikládám další krásný materiál na domácí hry, pohádkové čtení a tvoření k aktuálnímu tématu Velikonoce a jaro.

29.3. – 9.4. 2021 Téma: Sluníčkové pohlazení a Velikonoce

Seznamujeme děti s tradicemi Velikonoc (úkol č. 1)

Milí rodiče a milé děti,

máte zde možnost pracovat doma s novým materiálem s podzimní tématikou. Věřím, že si každý vybere. Přeji hezkou zábavu.

Pro týden 31.1. – 4.2.2022

Téma – Hladový ptáček